.harus fikirkan poket masa depan.

Wednesday, April 20

interview with EAC

EAC stand for engineering accreditation council

dah..itu je ayat english yang mampu dikuarkan
aku dan beberapa rakan yang lain terpilih untuk diinterview oleh pegawai dari EAC ni
diorang dtg sbb nak tahu sendiri daripada student adakah student ni didedahkan dengan OBE,EAC,PO etc
and adakah ape yang diajar align dengan kehendak diorang
means we are raw material, university is a factory and when we become an engineer that is product
kite mestilah nak hasilkan good product kan so we should be a good engineer as well

taklimat bermula 11.30pg dan aku bangun tido tepat2 kol 11.30pg
sebenarnya tak tido lepas subuh tapi nak dekat kol 10 tu dah ngantok balik
so aku smpi agak lambt lah.naseb baik taklimat die je
kat kelas pon ade dah lecturer tunjuk ckit2
interview kol 2ptg

luckly pegawai yang interview kitorg agak friendly
so x de lah cuak sgt nak jawab soalan die
ini adalah interview by group
so group aku tadi ada wakil 1st year smpi lah ke 4th year student SMP(manufacturing)
aku wakil 2nd year student..

interview tadi juga membuka mata aku untuk berfikir jauh kedepan (eceh)
die ade tnye bile dah graduate nanti..field mane yang u nak pegi
aku jawab quality control..dulu time skolah teknik dah pernah bljr skit2 pasal QC and aku memg berminat jugak lah
tapi pegawai tu ckp QC,,production,,QA are not real engineer job..techinician pon boleh wat keje tu..
kate die lah..sbb real engineer adalah engineer yang terlibat dlm field 'design'
aku pon x bape paham lagi pasal tu.xpe..adalah 2 tahun lagi untuk memahami dan mendalami

pegawai tu jugak ada ckp pasal professional engineer
die ckp u should be one..kenape?sbb there are diffrenece between normal engineer and PE ni..
kalau anda adalah PE (professional engineer)
1. gaji lebih tinggi ($$$)
2. u got certificated and boleh bukak company sendiri

bilangan PE ni sgt sedikit dibndingkn dgn normal engineer
salah 1 sebab yang korang xkan dpt jadi PE ialah bile korang salah pilih job field lepas graduate nanti
em..bnyk lagi yang die ckp tapi aku malas nak taip dah.
maaf

good nite

like it or leave it ♥

No comments: